Επαυξημένη Πραγματικότητα

Στην ελεύθερη μέρα της ολιγοήμερης εκδρομής σας, αποφασίζετε να γνωρίσετε καλύτερα την πόλη που επισκεφτήκατε. Φτάνοντας στην στάση του λεωφορείου, αναρωτιέστε για τα δρομολόγια, τους προορισμούς, τα αξιοθέατα… και τότε, με το πάτημα ενός πλήκτρου εμφανίζονται στο smartphone σας, ή ακόμη και στην επιφάνεια των γυαλιών σας (!) πληροφορίες σχετικές με τα δρομολόγια, τις γραμμές που περνούν από τη συγκεκριμένη στάση, τους προορισμούς, τις ενδιάμεσες στάσεις κλπ. Το λεωφορείο έρχεται, επιβιβάζεστε και το ταξίδι ξεκινά. Στη διαδρομή, όπου εστιάζετε το βλέμμα σας, εμφανίζονται πληροφορίες που αφορούν στο συγκεκριμένο σημείο – αξιοθέατο. Η ξενάγηση ενδιαφέρουσα, η περιήγηση πανεύκολη και η εμπειρία μοναδική. Και όχι, δεν πρόκειται για σενάριο επιστημονικής φαντασίας! Πρόκειται για το σενάριο της νέας πραγματικότητας, για την ακρίβεια της επαυξημένης πραγματικότητας!

Τι πραγματεύεται

Επαυξημένη πραγματικότητα (AR – Augmented Reality) είναι μια ζωντανή άμεση ή έμμεση προβολή του φυσικού – πραγματικού περιβάλλοντος, του οποίου τα στοιχεία έχουν αυξηθεί (ή συμπληρωθεί) από αισθητηριακά ερεθίσματα που δημιουργούνται με υπολογιστή, όπως ήχος, βίντεο, γραφικά, κείμενο κλπ. Σχετίζεται με μια γενικότερη έννοια που ονομάζεται μεσολάβηση στην πραγματικότητα (mediated reality), στην οποία μία όψη της πραγματικότητας είναι τροποποιημένη από έναν υπολογιστή. Ως αποτέλεσμα, η τεχνολογία λειτουργεί με την ενίσχυση της τρέχουσας αντίληψης κάποιου από την πραγματικότητα. Αντίθετα, η εικονική πραγματικότητα αντικαθιστά τον πραγματικό κόσμο με προσομοιωμένο. Η επαύξηση γίνεται συμβατικά σε πραγματικό χρόνο και σε σημασιολογικό πλαίσιο με περιβαλλοντικά στοιχεία, όπως παρουσίαση αθλητικών αποτελεσμάτων στην τηλεόραση κατά τη διάρκεια ενός αγώνα. Με τη βοήθεια της προηγμένης τεχνολογίας AR (π.χ. προσθήκη ψηφιακής όρασης και αναγνώρισης αντικειμένων) οι πληροφορίες σχετικά με τον περιβάλλοντα πραγματικό κόσμο του χρήστη, γίνονται διαδραστικές και ψηφιακά διαχειρίσιμες. Πληροφορίες σχετικά με το περιβάλλον και τα αντικείμενά του παρουσιάζονται – τοποθετούνται στον πραγματικό κόσμο.

Υλικό – λογισμικό

Η τεχνολογία AR χρησιμοποιείται κυρίως στα έξυπνα κινητά τηλέφωνα (smart phones) αλλά και σε Info kiosk πληροφόρησης, παρουσιάσεις και events.

ΠΩΣ;

  • Μέσω της κάμερας και του συστήματος GPS ενός smartphone παρέχονται πληροφορίες (κείμενα, εικόνες, ήχοι, video) για σημεία ενδιαφέροντος (Points of Interest – POI) στη γεωγραφική θέση που βρίσκεται ο χρήστης και στοχεύει με την κάμερα του.
  • Η θέαση των εικονικών δεδομένων είναι δυνατή είτε από τις οθόνες κινητών είτε από ειδικά γυαλιά προβολής.

Μια άλλη εφαρμογή της τεχνολογίας Augmented Reality είναι ΑR Vision: η αναγνώριση εικόνων μέσω της κάμερας των smartphones με αποτέλεσμα την σε πραγματικό χρόνο προσθήκη εικονικών δεδομένων και πληροφοριών σχετικών με την συγκεκριμένη εικόνα

Τα Wikitude, Layar, Junaio είναι MAR (Κινητής επαυξημένης πραγματικότητας, Mobile Augmented Reality) προγράμματα για συσκευές κινητής τηλεφωνίας τρίτης γενιάς (3G) που χρησιμοποιούν δεδομένα και πληροφορίες από την φυσική θέση του χρήστη. Τα προγράμματα περιήγησης με MAR διατίθενται δωρεάν για συσκευές με λογισμικά Android και τις συσκευές της Apple. Η χρήση επαυξημένης πραγματικότητας σε κινητά αντιμετωπίζει κάποιες δυσκολίες όπως ότι πολλά κινητά δεν έχουν αισθητήρες αναγνώρισης δεδομένων. Μια ακόμη δυσκολία που προκύπτει στην χρήση επαυξημένης πραγματικότητας με βάση την γεωγραφική θέση, είναι ότι η τεχνολογία GPS υποστηρίζει μόνο υπαίθριες τοποθεσίες και όχι σενάρια εσωτερικού χώρου.(Geiger, Schickler et al. 2014)

Εφαρμογές

Τα πεδία εφαρμογής της επαυξημένης πραγματικότητας είναι πολλά. Από τον τουρισμό, τον πολιτισμό, τη διαφήμιση, το εμπόριο, την εκπαίδευση, την διασκέδαση έως και την ιατρική.

Ένα παράδειγμα εφαρμογής AR είναι το Layar Vision που είναι διαθέσιμο για χρήστες κινητών τηλεφώνων. Χρησιμοποιεί την κάμερα του κινητού και την τεχνολογία GPS για να συγκεντρώσει πληροφορίες για την γύρω περιοχή. Εμφανίζει στην οθόνη του κινητού πληροφορίες για χώρους εστίασης ή άλλα μέρη της περιοχής. Στοχεύοντας σε ένα κτίριο ο χρήστης ενημερώνεται αν υπάρχουν χώροι προς ενοικίαση στο κτίριο, βλέπει φωτογραφίες του κτιρίου στο Flickr και εντοπίζει την ιστορία του κτιρίου στη Wikipedia.

Στο μάρκετινγκ η AR συγκεκριμένα έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον πολλών για την ικανότητα της να φέρνει τους χρήστες “πιο κοντά στην εμπειρία” σε συγκεκριμένα προϊόντα. Δίνει την δυνατότητα στους χρήστες αντί να φαντάζονται πώς είναι ένα προϊόν να το οραματίζονται ανεξάρτητα από το μέγεθος ή την τοποθεσία τους. Ακόμη, στοχεύοντας με την κάμερα του κινητού ένα προϊόν μπορεί ο καταναλωτής να πάρει πληροφορίες για την κατασκευή του προϊόντος, να κάνει σύγκριση τιμών με αντίστοιχα προϊόντα κτλ.

Μαζί με τα οφέλη της χρήσης επαυξημένης πραγματικότητας, όπως και κάθε τεχνολογίας άλλωστε, αναπόφευκτα εμφανίζονται και κρίσιμα ζητήματα για την χρήση τους. Τα ζητήματα αυτά σχετίζονται με την ασφάλεια και την ιδιωτικότητα των χρηστών καθώς και με την απώλεια του πραγματικού κόσμου για χάρη του επαυξημένου. Συνεπώς, είναι στο χέρι του κάθε χρήστη να χρησιμοποιήσει την επαυξημένη πραγματικότητα ως εργαλείο.

Ιουλία Ζάχου

Ειρήνη Χριστοπούλου